Tartalomjegyzék TeknősFórum - Teknőstartók fóruma

 
 Gy.I.K.Gy.I.K.   KeresésKeresés   TaglistaTaglista   CsoportokCsoportok  AlbumAlbum   RegisztrációRegisztráció 
 ProfilProfil   Privát üzeneteid olvasásához be kell jelentkeznedPrivát üzeneteid olvasásához be kell jelentkezned   BelépésBelépés 

Modern világítás teknősök és egyéb hüllők számára /Benne:UVB

 
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához    Tartalomjegyzék -> Felhasználók cikkei
Előző téma megtekintése :: Következő téma megtekintése  
Szerző Üzenet
vertexx
Tojás



Kor: 27
Csatlakozott: 2013.09.06. Péntek 8:34
Hozzászólások: 9

HozzászólásElküldve: 2017.02.13. Hétf., 15:57    Hozzászólás témája: Hozzászólás az előzmény idézésével

Nagyon jó poszt, de sajnos egy szó sem esik benne a legmodernebb led-es világításról!

Ha a terráriumom központi világítását ledesre cserélem, akkor milyen kiegészítő lámpák szükségesek, hogy a teknősök továbbra is megkapják a szükséges UV sugárzást? Olyanra gondolok, ami fényt nem ad, de a kieső UV-sugárzást pótolja.
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése
mardigras
Veterán teknős
Veterán teknős


Nem: Nem:férfi
Kor: 37
Csatlakozott: 2009.05.26. Kedd 14:09
Hozzászólások: 1019
Tartózkodási hely: Budapest

HozzászólásElküldve: 2014.05.09. Pént., 20:09    Hozzászólás témája: Modern világítás teknősök és egyéb hüllők számára /Benne:UVB Hozzászólás az előzmény idézésével

MODERN VILÁGÍTÁS TEKNŐSÖK ÉS EGYÉB HÜLLŐK SZÁMÁRA
...mindent az UVB-ről!

Idézet:
"A hüllők mesterséges világítása nem csak egyetlen izzó, hanem egy egész folyamat!" - Henry Brames dr. med vet (link)




A HÜLLŐK MESTERSÉGES VILÁGÍTÁSÁRÓL

A természetes napfény a D3 vitamin képződéséhez szükséges, mely a kalcium szervezetbe való beépítését segíti elő. Ez a csontozat, a hát- és haspáncél megerősítéséhez elengedhetetlen.

A háztartási fénycsövek és izzók sajnos nem megfelelőek a hüllők számára, mivel egészséges életükhöz elengedhetetlen az ultraibolya sugárzás. Ennek mértéke alapvetően attól függ, milyen égövből származnak, és milyen életmódot folytatnak. Ennek biztosítására speciális fénykibocsátású lámpák használatosak, melyek spektruma az UVA és az UVB tartományra is kiterjed.

A megfelelő világítás kiválasztásához fontos néhány tényezőt számbavennünk:

1. Az állat fajtája szerint honnan származik, ott milyen az átlagos teljes UV sugárzás (UVI)?
2. Milyen fényviszonyokat kedvel (árnyék, félárnyék, teljes napfény)?
3. Hogyan tudjuk felszerelni az akvárium fölé a világítótesteket?

A FERGUSON ZÓNÁK

A legtöbb hüllő, függően a napozási szokásaitól, besorolható 4 zónába:

1-es zóna: szürkületi vagy árnyékot kedvelők
2-es zóna: részlegesen napos helyen élők vagy alkalmi napozók
3-as zóna: nyílt napsütésben élők vagy részleges napszakban sütkérezők
4-es zóna: nyílt napsütésben élők és délben napozók

Az 1-es zónában élő állatfajok átlagos UV kitettsége a 0-0.7 UVI közé, a 2-es zónában élők 0.7-1.0 UVI közé, a 3-asban élők 1.0-2.6 UVI közé tehető, a 4-esben élők átlagosan 2.6-3.5 UVI értéket kapnak. Ezek az átlagok a teljes aktivitási periódus adatainak az átlagolásával készültek, tartalmazzák a magasabb értékeket, amikor az állat teljes napsütésben, illetve az alacsonyabb értékeket, amikor teljes árnyékban tartózkodik. Tehát minden egyes zóna tekinthető egy általános UVB háttérértéknek a kérdéses hüllő számára. Fontos szem előtt tartani, hogy pontos helyszíni mérések hiányában ez csak egy nagyon általános irányadó lehet!

Megállapítható, hogy mind az észak-amerikai "ékszerteknősök", mint az ausztráliai rövid és hosszúnyakú teknősök a 3-as zónába csoportosíthatók a Ferguson-koncepció alapján: nyílt napsütésben napozó, hőszabályozó állatok. Számukra az ajánlott UVB mértéke, ha csak a napozóra világítunk, akkor átlagosan 2.9-7.4 UVI a dokk közepén, vagy ha az élőhely egy nagyobb régióját világítjuk meg, akkor 1.0-2.6UVI közötti egyenletes átmenet.

A legbiztonságosabb becsléssel megállapíthatjuk, hogy 3-5 UVI közötti UVB-t érdemes bizosítanunk a napozó zóna közepén, ahol is a távolság mindig a fényforrás felszínétől a napozón ülő állat legmagasabb pontjáig számítandó! Az élőhely többi részén egyenletesen csökkennie kell az UV sugárzásnak, egészen a nulláig.

Az UVI (UV index) értelmezése:


Álljunk meg akkor itt egy pillanatra! A világítás kialakításánál egyetlen dolgot kell szimulálnunk, a Napot! Sugarainak a hüllők metabolizmusa számára három fő szerepe van, melyeket így vagy úgy, de mindenképpen reprodukálnunk kell:

1. A látható fénye (ld. "Általános világítás" bekezdés)
2. A melege (infravörös fénytartomány, ld. "Melegítőlámpák" bekezdés)
3. Az ultraibolya spektruma (UVA és UVB, ld. "Ultraibolya világítás" bekezdés)

Ezeket általában többfajta világítás kombinációjával hozzuk létre, vagyis UV lámpa + melegítő lámpa + általános fényforrás együttes használatával. Nézzük hát a lényeget!

ÁLTALÁNOS VILÁGÍTÁS

A láthatóságot biztosító általános világítást a teknősös akváriumokban gyakran az UV- és melegítőlámpák adják. Az előbbiek kevés látható fényt adnak le, ezért esélyes, hogy túlontúl félhomályosnak találjuk a vízalatti részt azt akváriumban.

Ezért érdemes egy természetes színvisszaadású, hideg nappali fényt adó fényorrást is hozzáadni a rendszerhez. Ilyenek a 6500 Kelvines, "865" vagy "965" besorolású csövek, melyek mind T8, mind T5 átmérőben kaphatók, különböző hosszúságban. Ezek akvarisztikai megfelelőit sokszor divatos csomagolásban árulják, és félrevezető módon "full spektrum" lámpaként hirdetik, melyről fontos tudni, hogy NEM adnak ki UVB spektrumú fényt.

Ha az ablakon beszűrődő napfény kiaknázásán törnéd a fejed, ki kell ábrándítsalak: csak a gondot fogja okozni! Először is, mire az akváriumhoz ér, az ablaküveg és az aksi üvege nullára redukálja a hasznos UVB erejét. Másodszor pedig a fény hatására nagy eséllyel indul be zöldalga virágzás a vízben, amit kínszenvedés lesz kiirtani.

Visszatérve a mesterséges fényhez, nem tudjuk pontosan, hogy a fényerősség (mértékegysége a lumen vagy lux) mennyire fontos a teknősök életében. A régi iskola szerint kevésbé, de a modern kutatások mást igazolnak. A természetben is gyakran áttetsző vizekben élnek, sokszor a felszín közelében, és sok időt töltenek a nyílt napsütésben napozgatva. Ezt a fogsában tartás körülményeire nehéz lefordítani, de azt tudjuk, hogy a Napfény sokkal intenzívebb, mint bármelyik akváriumi mesterséges fényforrás, így jó irányadó lehet az akvakertészek által használt fényerősségre vonatkozó ökölszabály:

Alacsony fénymennyiség: a 0,5W/liter alatti megvilágítás. Ezt alacsony fényigényű növényeknek (pl. Microsorum, Anubias) elég.
Közepes fénymennyiség: a 0,5W-0,8W/liter közötti megvilágítás (8-10 órában).
Erős fénymennyiség: a 0,8-1W/liter közötti megvilágítás (7-8 órában).
Extra erős fénymennyiség: 1W/litertől felfele (6 órában).

Jellemzően a mind halas, mind a szokványos teknősös akváriumok is csak kb. 0,3 W/liter "gyengeségű" világítást kapnak. A legtöbb víziteknős viszont nappali életmódú, így aktív időszakának nagyrészét nappal tölti. Ez alapján a szokványos akvarista világítási rendszerek meglehetősen homályosak az igényeiknek! Ahogy az emberekre is rosszul hat a félhomály okozta tompaság, úgy sok állat is érzékeny a nappalok hosszúságára és fényerejére.

Logikus hát azt feltételezni, hogy a teknősök is előnyét élvezhetik a szokásosnál kicsit izmosabb, közepes erősségű mesterséges világításnak. Érdemes megfontolni, hogy legalább 0,5-0,8Watt/liter erejű fényt alkalmazz napi 10 órában, legalább az akvárium egyik felében, hozzá megfelelő mennyiségű árnyékot adó zuggal a túlvégen. Csakúgy, mint a természetben!

Az általános fényforrás függesztési magassága a vízfelszíntől számítva legyen 20-30 cm. Ha az UVB fénnyel egy armatúrában van, akkor magától értetődően az UVB cső minimális biztonsági magassága legyen az irányadó!

Példák általános háttérvilágítást adó fénycsövekre:

→ Osram Lumilux 865 (6500K) T5
→ Osram Biolux 965 (6500K) T8
→ Osram Fluora T8
→ ExoTerra Repti Glo 2.0 T8

A fénycsöves armatúrákról az "Ultraibolya lámpák" > "Lámpatestek" szekcióban lesz szó.

MELEGÍTŐLÁMPÁK

Feladatuk az UVB fényforrások kiegészítéseként a hő biztosítása, mint a nyílt napsütés melege. Általában 50-100 Wattos, volfrám izzószálas, nappali (6500 Kelvin) fényhőmérsékletű hőleadó izzó, melyet min. 30 cm magasan, függőlegesen helyezünk el a dokkon ülő teknős háta/szemmagassága fölött. 32-35 °C-os meleget kell adjon egy akkora területen, mely teljesen befedi a sütkérező állat egész testét.

TIPP: Használj digitális hőmérőt pontos értékek beállításához! Ehhez érdemes a napozólámpát az éles használat előtt egy fadarabon letesztelni. Ez a fa fogja helyettesíteni a teknősödet, majd beállítod fölé 30cm magasan a lámpát, és legalább 1 óra használat után leméred a fa felületén a hőmérsékletet. Addig állítgasd a lámpa magasságát, amíg a kívánt értéket el nem éred. Az izzó teljesítményének kiválasztásához több tényezőt is figyelembe kell venned, így a napozó méretét, talajának anyagát, vagy az átlagos szobahőmérsékletet. Inkább egy erősebb legyen kicsit magasabbra, mint egy gyengébb alacsonyra, túl közel állítva!

Melegítőizzók például:

Halogén PAR38 flood: Ezek E27-es foglalatú, 50W-75W közötti, 30° vagy annál nagyobb, szélés nyitási szögű, "Flood (FL)" (tehát NEM "spot (SP)" jelzésű, beépített reflektoros PAR38-as halogén izzók. Kifejlett, nagyobb testű teknősökhöz kiváló választás! Például a Osram HALOPAR38 "FL". Ez elég széles zónát tud melegen tartani egy felnőtt teknős számára, nagyon ajánlott választás!
Kültéri, de cseppállósága limitált, ezért ne tedd közel a vízfelszínhez! Minimum függesztési magasság a napozó fölött: 50W esetén 30cm, 75W esetén 50cm. Mindig mérd le a hőmérsékletet első használat előtt, mivel ezek a lámpák nagyon forróak tudnak lenni! Ajánlott termosztáttal használni. Zárt akváriumban/terráriumban nem használható!


Halogén R7s flood: A 78 mm-es halogén ceruza izzók még nagyobb átmérőjű napozó zónát biztosíthatnak, mely egy vagy több kifejlett, nagyobb testméretű teknős napoztatására alkalmasak. Aki nem riad vissza a barkácsolástól, és pontosan be tudja mérni a napozó hőfokát, annak ez kiváló alternatíva lehet. Pl. Osram Haloline 64684 48W R7s izzó + hozzá egy megfelelő fényvetős halogén lámpatest kell, R7s foglalattal (pl. MEX CE-81-B). Ez a lehető legolcsóbb megoldás.
Leadott hőjük miatt a minimum függesztési magasság a napozó fölött pontos mérést igényel. Mindig mérd le a hőmérsékletet első használat előtt, mivel ezek a lámpák nagyon forróak tudnak lenni! Ajánlott termosztáttal használni. Zárt akváriumban/terráriumban nem használható!
Halogén PAR30 spot: Arcadia Halogen Spot 50-100W vagy a ZooMed Turtle Tuff 50-90W közötti izzói. Ezek cseppálló halogén reflektor izzók. Energiahatékonyak, hosszabb élettartamúak egy szokásos volfármszálas izzóhoz képest, 25 fokos nyitási szögük a hagyományos izzóknál szélesebb területet tudnak felfűteni. Növendék tekikhez megfelelő.
Közönséges volfrámszálas spot: ezek a legelterjedtebb izzók, amit a legtöbb hüllős márka kínál. Egyedül az apróbb állatokhoz ajánlom, mert csak egy keskeny napozó-zónát melegítenek fel! Például: ExoTerra SwampGlo 51-75W vagy ExoTerra SunGlo Neodymium 50-75W izzói.

Melegítőizzós lámpatest példák:

→ ZooMed Clamp Lamp vagy Deep Dome
→ ExoTerra GlowLight
→ Arcadia Ceramic Reflector Clamp Lamp



Termosztátok

Bizonyos esetekben biztonságos a hőforrásokat termosztáttal kezelni. Ez egy automata hőszabályozó, mely szondával méri az (akva)terrárium adott pontján a levegő hőmérsékletét, és az előre megadott értékeken tartja azt. Ehhez ki-bekapcsolja a hőforrást vagy egyes típusok impulzusos módszerrel folyamatosan adagolják a kellő feszültséget az adott hőfok megtartásához.

Példák:
Zoomed ReptiTherm 500R
HabiStat Digital Dimmable Thermostat
Microclimate Prime 2

ULTRAIBOLYA VILÁGÍTÁS

A terrarisztikában használt speciális fénycsövek és izzók UVB-t, némi UVA-t, valamint típustól függően valamennyi látható fényt bocsátanak ki.

A fénycsöveknek több fajtájuk van: az első az egyenes fénycső (linear fluorescent tube), a másik a körte formára és méretre feltekert kompakt fénycső (compact fluorescent tube), a harmadik pedig az U-alakra hajlított power kompakt cső. Rajtuk kívül hasonló szerepük van a higanygőz- és a fémhalogén izzóknak is.

Vegyük akkor sorra őket:

1. EGYENES FÉNYCSÖVEK

Az egyenes csöveket átmérőjük szerint osztályozzák pl. T5-ös (5/8 hüvelyk) vagy T8-as (8/8 hüvelyk) kategóriába. A gyártók jellemzően T8-as formátumot kínálnak, de manapság már két cég is gyárt T5-ös méretben nagy kibocsátásút (HO - High Output) csöveket. Ezek energiahatékonyabbak, több látható fényt adnak ki és a lehető legközelebb állnak az UVB értékeik a reggeli/késő délutáni nyílt napsütéshez.

Hosszuk szabványos méretezésű, mellyel egyenesen arányos a fogyasztásuk/teljesítményük (Watt) is. Ezek üzemeltetéséhez elektromos ballaszttal ellátott fénycsöves lámpatestek szükségesek (ld. alább).

Előnyük a hosszúság (38 centitől felfele), a nagyobb bevilágított terület, a természetközelibb UV spektrum, a hosszabb élettartam és az egyéb lámpákkal való jó kombinálhatóság. Hátrányunk nem nagyon van, ha a felfüggesztés problémakörét nem nézzük.

Példák egyenes UVB fénycsövekre:

A 3-as zónába sorolható, nyílt napsütésben napozó teknősökhöz - ide tartozik pl. az összes ékszer-, huszár- és kígyónyakú teknős - a következő fénycsöveket használhatjuk:
→ ZooMed ReptiSun 10, T5-ös vagy T8-as típusa (nagyon ajánlott)
→ Arcadia D3+ Desert Reptile Lamp 12%, T5-ös vagy T8-as típusa (nagyon ajánlott)
→ ExoTerra ReptiGlo 8.0 vagy 10.0, T8-as típusa

Fénycsöves lámpatest (armatúra)

A fénycsöveket vagy a szokásos akvarisztikai, fényvisszaverő belsejű armatúrával, vagy önállóan álló fényvetővel (reflektorral) használd (leírás alább), melyek lehetnek egy vagy akár több csövesek is. Egy szabványos 50-60 cm széles (előlap-hátlap távolságú) teknősös akvárium esetén nyugodtan használj duplacsöves lámpatestet. Figyelem! A fényvisszaverő felületek hatására az UV sugárzás koncentráltabb lesz a lámpa alatt, ezért az elhelyezéskor a fénycső gyártója által tanácsolt távolság duplájával kell kalkulálni!

Az armatúráknak különböző típusaik és minőségi kategóriáik vannak. Választáskor elsődleges szempont a belevaló fénycső átmérője (T5, T8, stb.), továbbá a felszerelhetőség módja (kihúzható távtartók, peremre állítható lábak vagy függesztési pontok a fedélen). Előre kell eldöntened, hogyan akarod felszerelni, milyen távolságot követel meg a fénycső biztonsági útmutatója és az állatunk fajtája...

Példák:
→ Arcadia Slimline Luminaire T5HO (vízálló, függeszthető, 1 csöves)
→ Odyssea Dual-Pro T5HO (páramentes, függeszthető, 2 csöves)
→ Aqua Nova NLT5 HO (páramentes, függeszthető, 2 csöves)
→ ZooMed AquaSun T5-HO (2 csöves)
→ ZooMed ReptiSun LED UVB T5 Terrarium Hood (1 csöves + LED 6500K általános fényre!)
→ ZooMed ReptiSun T5 HO Terrarium Hood (1 csöves, nem vízálló)
→ Resun DL T8 (2 csöves)
→ Resun SA T8 (1 csöves)






Reflektorok

A magyar nyelvbe kicsit félreérthetően épült be a "reflektor" fogalma. Ez alatt a köznyelv egy fényágyúhoz hasonlatos, szűk sugárban világító, komplett lámpát ért. A valóság nincs távol ettől, csak ennél specifikusabb: a reflektor valójában az ilyen erősen világító lámpatesteken belül lévő fényvisszaverő felület (ahogy az angol név is sejteti), másnéven fényvető, mely egy irányba fókuszálja a fénysugarakat. Jelen esetben az akvárium felé. Anyaga általában valamilyen magasfényűre polírozott fém, például alumínium lemez, vagy olcsóbb termékekben alufólia, esetleg egyedi gyártásúaknál üvegtükör lehet. Jellemzően minden modern fénycsöves lámpatest szériatartozékát képezik, de külön is megvásárolhatjuk őket, ha saját lámpatestet akarunk készíteni. Erre egy jó példát lehet olvasni a cikk végén, az "Ötletek kombinált világítás kialakítására" fejezetben.

Példa:
→ ATI Super Reflector széria (T5-höz és T8-hoz egyaránt, minden hosszban)



Elektronikus fénycső vezérlők

Költséghatékony megoldás lehet egy saját lámpatest barkácsolása, melybe vízálló, elektronikus T5 vagy T8 vezérlőt építhetünk, mely igény szerinti mennyiségű fénycsövet tud üzemeltetni, mögéjük pedig fényvisszaverő reflektorokat tehetünk. Erre egy jó példát lehet látni a cikk végén, az "Ötletek kombinált világítás kialakítására" fejezetben.

pl. Arcadia Reptile T5 Electronic Fluorescent Lamp Controller



2. KOMPAKT FÉNYCSÖVEK

Előrebocsátom, hogy sok profi hüllős, valamint e sorok írója sem tartja megfelelőnek a kompakt izzók használatát teknősöknél, mely álláspontot a lent is linkelt UV Guide tudományos csoportosulás kutatási eredményei is kellően alátámasztanak! Erről részletesen később, a "PROBLÉMÁK A KOMPAKT UVB IZZÓK HASZNÁLATÁVAL" c. fejezetben lesz szó.

A kompakt fénycsöveket betekerhetjük a megfelelő terhelhetőségű (E27 vagy G24) foglalaltú lámpákba. Egyetlen előnyük a kis helyigény, hátrányuk viszont, hogy relatíve kis területet világítanak be, továbbá nehezen megítélhető, hogy a szűkre fókuszált erős ultraibolya sugárzás mennyire jelent veszélyt a túl közel húzódó állat számára. Ez tenyérnyinél kisebb méretű, egyedülálló állatoknál állhatja csak meg a helyét.

Figyelem! A kompakt izzók UVB sugárzása sokkal koncentráltabb lesz a lámpa alatt egy egyenes UVB csőhöz képest, pláne egy reflektív belsejű burában, ezért az elhelyezéskor a gyártó által tanácsolt távolság duplájával kell kalkulálni! Ez a kategória nem kifejezetten a biztonságosságáról híres!

Kompakt fénycső példák

A 3-as zónába sorolható, nyílt napsütésben napozó teknősökhöz - ide tartozik pl. az összes ékszer-, huszár- és kígyónyakú teknős - a következő kompakt fénycsövek alkalmazhatóak:
→ ZooMed ReptiSun 10 Compact Lamp 26W (kisebb napozóhoz)
→ Arcadia D3+ Desert Compact Lamp 10% 23W (kisebb napozóhoz)

Figyelem! A 13W-os "mini" kompaktok pláne kerülendők, mert olyan kis átmérőjű UVB fénykört világítanak be, mellyel egy átlagos növendék teknős testét sem képesek lefedni! Maximum apró békákhoz elegendőek.
A fentieken kívüli gyártók kompakt izzóit a kétes teszteredményeik miatt nem ajánlom. (21.) Némelyikük olyan fénytartományban is sugározhat, mely károsíthatja a bőr DNS-ét!

Kompakt izzós lámpatest

A melegítő- és kompakt E27-es foglalatú, szokványos izzókat használhatjuk velük. Ezek tipikus búrás, de kerámiafoglalatos lámpák, melyek csíptethetők vagy függeszthetők. A legjobb választás az, melyben fektetve van az izzó és NINCS fényvisszaverő felület a búra belsejében.

Példák:
→ Aquatic Nature Solar Duo Boy (ez kompakt UVB izzókhoz kiváló)
→ Arcadia Compact Lighting Unit



Egy ilyen fixen az akvárium peremére állítható lámpánál vásárlás előtt ki kell számolni, hogy kellő magasságban lesz-e az izzó felülete a napozón ülő teknős feje búbjától. Ez a használni kívánt UVB izzóhoz tartozó minimális biztonsági magasság függvénye! Ez pl. a ZooMed ReptiSun 10.0 26W kompakt izzó esetén min. 20cm, ha nem fényvisszaverő felületű a búra! Ellenkező esetben dupla magassággal kell számolni, vagy le kell belülről feketére fújni a reflektort.

A "dome" vagy "deep dome" elnevezésű, erősen kúpos formájú lámpatesteket nem javaslom kompakt UVB izzók üzemeltetésére, mivel kiszámíthatatlan mértékben növelik meg a visszavert ultraibolya sugárzást, annyira hatásos formájú a belső tükörfelületük. Egy ilyen lámpatestnél az izzó biztonsági magasságának a triplája is szükséges lehet, és ezt csak pontos méréssel lehetne megállapítani. Akinek nincs ilyen UV mérője, keressen inkább más burát helyette!

3. POWER COMPACT CSÖVEK

Átmenet a kompakt és a normál fénycsövek között, mely a hozzá tartozó fényvetős lámpatest segítségével egy közepesen nagy UV zónát tud lefedni, megfelelő biztonsági távolsággal. 60 cm-es akvárium méret fölött alkalmazható. Extra kiegészítőként pedig összecsukható állvány is rendelhető hozzá.
Példa: Arcadia D3+ UV Flood Lamp 12% 24W (nagyon ajánlott)

Ennek a legnagyobb előnye akkor mutatkozik meg, ha egy meglévő világítási rendszert akarsz kiegészíteni egy jó minőségű UVB fényforrással.

Két felhasználási ötlet:
- Egy közepes méretű (60-80cm hosszú) akváriumod van, egy melegítőlámpával. Itt elég lehet a power compact fényereje az egész akváriumra, tehát megspórolhatod az általános világítás külön megoldását.
- Egy nagy méretű akváriumod van (100cm fölötti), ahol külön szeretnéd választani a vízfelület bevilágítását (pl. egy nagy duplacsöves armatúrával), és ezzel a power compact lámpával pedig csak a napozó és környéke UVB szükségletét oldanád meg (persze melegítőlámpával kombinálva).



4. HIGANYGŐZ ÉS FÉMHALOGÉN UVB IZZÓK
Csak tapasztalt hobbistáknak!

A higanygőzlámpák (mercury vapour lamp) és a fémhalogén (metal halide lamp) egyesítik az UVB csövek és a melegítő lámpák tulajdonságait, egyben jelentenek megoldást az UVA, az UVB, a látható fény és egyben hő leadására. Jellemzően terráriumokban használják őket, sivatagi hüllők (pl. szakállas agámák és iguánák) fölött. Előnyüket már említettük, viszont a hátrányuk az áruk, a nagyobb energiafogyasztásuk, illetve az, hogy brutális UVB értékeik miatt elég veszélyesek, kis helyen nem alkalmazhatóak! Viszonylag magasra kell szerelni őket a napozóhely fölé, a szabad térben viszont ilyen távolságból már nem fognak olyan koncentrált hőt biztosítani, mint azt kellene (főleg a fémhaolgének), így kiegészítő hőforrással érdemes kombinálni őket!

Mindezek ellenére ajánlom azoknak, akik pontosan tudják mit csinálnak, illetve lehetőségük van precíz UVB mérésre. Centiméterre pontos beállítás esetén - T5 HO fénycsövekhez hasonlóan - természetes "napfényszimulációt" képesek adni!

Példák:
→ ExoTerra Sunray 50W/75W külső ballasztos fémhalogén (35W nem ajánlott, ld. 21.)
→ Reptile UV MegaRay 100W/160W belső ballasztos higanygőz
→ Reptile UV MegaRay 100W/150W külső ballasztos fémhalogén
→ ExoTerra SolarGlo higanygőz izzók

AZ UVB FÉNYFORRÁSOK ÉLETTARTAMA

A különböző UVB fénycsövek vagy izzók más és más ideig őrzik meg erejüket. Az UVGuide.co.uk tesztjei alapján a T8-as és kompakt fénycsövek = kb. 6 hónapig, a T5-ös és power compact csövek= kb. 12 hónapig, a fémhalogén és higanygőz izzók = kb. 6 hónapig adnak le értékelhető mértékű UVB-t.

Jellemzően tovább is világítanak, de a szavatossági idejük lejárta után már NEM adnak ki olyan mértékű ultraibolya sugárzást, mely onnantól megfelelő lenne állataink számára. A cserét tehát mindig pontosan kell időzíteni!

AZ UVB FÉNYFORRÁSOK ERŐSSÉGE A TÁVOLSÁG FÜGGVÉNYÉBEN

Annyit érdemes megérteni az UVB fénycsövek/izzók misztikus világáról, hogy az 5/8/10-es jelölések nem jelentenek kb. semmi támpontot az erősségről. Ezek eredetileg azt jelölték, a teljes fénykibocsátásból (100%) hány % az UVB spektrum aránya. Tehát nem erősség, hanem arányszám!

Az "erősség" kiderítéséhez meg kell nézni a sugárzásmérőkkel készített teszteket, amiből eldönthető, hogy az adott cső/izzó élettani szempontból előnyös/biztonságos-e vagy sem. Ezért beszélek itt a fórumon mindig ugyanarról a pár termékről, mert ezek gyártói részt vesznek független tesztelési projektekben, róluk vannak pontos mérési adatok. Ha szigorúan nézzük, semmi másban nem szabadna megbíznunk.

Ezen túl, a cső fényének az állatra gyakorolot "ereje" a magasság állításával finomhangolható. Tehát leegyszerűsítve: minden nyílt napsütésben napozó teknősnek - legyen az szárazföldi vagy vízi - megfelelő egy jó minőségű "10.0"-ás cső, melyet típustól függően lehet egy bizonyos magassági tartományban állítgatni (pl. 25cm-40 cm magasság között). Mondhatjuk azt, hogy ez az országban tartott tekik 99%-ára ez érvényes.

A különböző csövek intenzitása egy adott távolságból nézve különbözően alakul. Jól látható a lenti képeken, hogy az általunk várt "erősség" valójában a lámpától mért távolság függvénye, melyet itt UVI (UV index) mértékegységben számolnak az egyszerűség kedvéért. Egy ékszertekinek kb. 3-4 UVI, egy huszárnak kb. 3-5 UVI, egy mórnak kb. 3-5 UVI szükséges a napozóhely központjában, az akvárium többi részén meg ennél kevesebb, egészen az árnyékig csökkentve. Mindegyik cső fényvisszaverő reflektorral van szerelve.

T8-as átmérőjű 10.0 18W (ReptiSun):


T5-ös átmérőjű "High Output" 10.0 24W (ReptiSun):


T5-ös átmérőjű "High Output" 24W Arcaria Reptile D3+ cső:


Power Compact 25W (Arcadia):


Lefordítva az itt látottakat egy példára, egy ékszerteknős feje búbjának a napozóján ülve ilyen távolságra kell lennie a csőtől:
- az első csőnél kb. 15-20 centire
- a másodiknál és harmadiknál kb. 35-40 centire
- a negyediknél kb. 30-35 centire

ÖTLETEK A KOMBINÁLT VILÁGÍTÁS KIALAKÍTÁSÁRA

A világítás az alábbi ábrákon úgy lett kialakítva, hogy az "árnyékból a napfénybe" módszert alkalmazza, mely a szárazföldi hüllősöknél már egy ideje terjedőben van. Érdemes átültetni az akvaterráriumok világába is!

Lényege, hogy van egy kiemelt sütkérező zóna, ahol nyári, délelőtti/késő délutáni napsütésnek megfelelő hőmérséklet és (a régi lámpáknál erősebb) természeteshez közelítő UVB sugárzás uralkodik, innen pedig finom átmenettel az akvárium túlsó vége felé haladva lecsökken egészen a félárnyékig, ez a pihenő sarok. Mint a természetben, az állat itt maga választhatja meg, mikor napozik és "töltekezik" fel az anyagcseréjéhez/növekedéshez/vitamintermeléshez/csonterősödéshez szükséges energiával, illetve húzódik vissza, ha eleget kapott. Ez sokkal természetesebb módszer, mint a jelenleg elterjedt tipikus megoldások.

Szóval, a napozó zóna kellő szélességű, ahol a kombinált hő és UV fényár a sütkérező teknős egész testét széltiben-hosszában beteríti. Innen a víz fölött még az akvárium 2/3-áig folytatódik az UVB bevilágítása, mely a víz alatt lefelé és kifelé haladva fokozatosan gyengül, a túlvégen egészen a "nulláig". (Eddig úgy tudtuk, a víz jelentősen kiszűri az ultraibolya sugárzást, de a kutatások jelen állása szerint az úszó részecskéktől mentes közegben - fényforrástól függően - nagyon mélyre hatol, tehát egy akváriumban is. Dunne&Brown, 1996.)

Nagyobb akváriumoknál ez még kiegészíthető az UV zóna után plusz egy-két 6500K-s, nappali fényt adó csővel. Alább egy sematikus 3D ábra látható egy hatékony T5 napozórendszer kialakításáról.



GYAKORLATI MEGVALÓSÍTÁS PÉLDÁKKAL

Nézzük, hogyan lehet ezt a gyakorlatba átültetni, különböző méretű élőhelyhez igazítva!
FONTOS! Az UVB lámpa magasságát itt mindig a napozóhelyen ülő állat legmagasabb pontjától a fényforrás felületéig számítjuk!

1. KIS AKVÁRIUM 60 cm-ig:

A. verzió (T5 rendszer)
▶ Általános fény: 1db 15W-os T5HO 6500K színhőmérsékletű nappali fénycső. Praktikus egy armatúrába tenni az UVB csővel.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: 1db 15W-os T5HO, 10-es "erősségű" UVB fénycső 30cm-es / Hely: a napozó fölül kiindulva, a víz fölé benyúlóan, 30 cm magasan.

B. verzió (T5 + LED kombó: ZooMed ReptiSun LED UVB Terrarium Hood)
▶ Általános fény: 6500K színhőmérsékletű LED sor, egy armatúrában az UVB csővel.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: 1db 15W-os T5HO, 10-es "erősségű" UVB fénycső / Hely: a napozó fölül kiindulva, a víz fölé benyúlóan, 30 cm magasan.

C. verzió (T8 rendszer)
▶ Általános fény: opcionális, 1db T8 fénycső, 6500K nappali színhőmérsékletű, hossza ugyanakkora, mint a lenti UVB csőé, praktikus egy aramtúrába tenni vele.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: 1db fénycső / T8-as 14W-os (36cm-es) 10.0 "erősségű" / 20 cm magasan, a napozó fölül kiindulva a víz fölé benyúlóan.

D. verzió (csak profiknak!!!)
▶ Általános fény: 1db T5 vagy T8 fénycső / 6500K nappali fény / 20 cm magasan a vízfelszín fölött
▶ Melegítőlámpa: opiconális, csak akkor kell, ha az UVB izzó hője nem elég!
▶ UVB lámpa: 1db ExoTerra Sunray 50-75W fémhalogén izzó / kb. 35 cm magasan a napozó fölött / ez egyben melegít is!

2. KÖZEPES AKVÁRIUM 60-100 CM KÖZÖTT:

A. verzió (T5 rendszer)
▶ Általános fény: 1db 24W-os T5HO 6500K színhőmérsékletű nappali fénycső. Praktikus egy armatúrába tenni az UVB csővel.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: 1db 24W-os T5HO, 10-es "erősségű" UVB fénycső / Hely: a napozó fölül kiindulva, a víz fölé benyúlóan, 30 cm magasan.

B. verzió (T5 + LED kombó: ZooMed ReptiSun LED UVB Terrarium Hood)
▶ Általános fény: 6500K színhőmérsékletű LED sor, egy armatúrában az UVB csővel.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: 1db 24W-os T5HO, 10-es "erősségű" UVB fénycső / Hely: a napozó fölül kiindulva, a víz fölé benyúlóan, 30 cm magasan.



C. verzió (power compact rendszer)
▶ Általános fény: opcionális, szükség szerint 1db 6500K színhőmérsékletű nappali fénycső.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: Arcadia D3+ UV Flood Power Compact izzó, 24 W / Helye: a napozó fölül kiindulva, a víz fölé benyúlóan, 35cm magasan.

D. verzió (T8 rendszer)
▶ Általános fény: 1db T8 fénycső, 6500K nappali színhőmérsékletű, hossza ugyanakkora, mint a lenti UVB csőé, praktikus egy aramtúrába tenni vele.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: 1db T8, 10-es erősség, 14-30W közötti méret, legalább az akvárium feléig elér, a napozó fölül kiindulva a víz fölé benyúlóan, 20 cm magasan.

3. NAGY AKVÁRIUM 100 CM FÖLÖTT:

A. verzió (T5 rendszer)
▶ Általános fény: 2db T5HO 39W fölötti méretű, 6500K színhőmérsékletű nappali fénycső. / Hossza: ugyanaz, mint az UVB csőé.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: 1db 24-54W közötti T5HO, 10-es "erősségű" UVB fénycső. / Hossza: opcionális, de az akvárium legalább felét vagy kétharmadát érje át. / Hely: a napozó fölül kiindulva, a víz fölé benyúlóan, 30 cm magasan.

Ilyen nagy akváriumnál meggondolandó, hogy a nappali és az UVB fénycsöveket több armatúrában helyezd el, különböző méreteik és elhelyezésük miatt. Ilyenkor vagy veszel egy dupacsöves armatúrát az UVB-nek, és beteszel mellé egy nappali csövet is, plusz emellett még egy másik duplacsöves armatúrát a víz fölé, benne 2db nappali csővel. Vagy csináltathatsz egy, az akvárium teljes hosszát végigérő alu lámpatestet, melybe 2db duplacsöves elektronkius T5 vezérlőt szerelsz (2-3 nappali, plusz 1 UVB csővel), és a csövek elrendezését és méretét magad választod meg. Erre lent, az "Alternatív DIY megvalósítás" címszó alatt láthatsz egy konkrét példát.

B. verzió (T5 + LED kombó: ZooMed ReptiSun LED UVB Terrarium Hood)
▶ Általános fény: 6500K színhőmérsékletű LED sor, egy armatúrában az UVB csővel.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: 1db 24-54W közötti T5HO, 10-es "erősségű" UVB fénycső / Hely: a napozó fölül kiindulva, a víz fölé benyúlóan, 30 cm magasan.

C. verzió (T8 rendszer)
▶ Általános fény: 1db T8 6500K színhőmérsékletű nappali fénycső. / Hossza: ugyanaz, mint az UVB csőé.
▶ Melegítőlámpa: halogén flood izzó / 50-75W / 25-30 cm magasan a napozó fölött.
▶ UVB lámpa: 1db T8-as 14-40W közötti, 10-es "erősségű" UVB fénycső. / Hossza: opcionális, de az akvárium legalább felét vagy kétharmadát érje át. / Hely: a napozó fölül kiindulva, a víz fölé benyúlóan, 20 cm magasan.

HOGYAN ÁLLÍTSUK EZT ÖSSZE?

Az alábbi fotókon a fenti szisztéma gyakorlati alkalmazása látható. Felépítése:

1. Fénycsöves armatúra: AquaNova NLT5-600 2x24W, 40cm magasan a napozó fölött.

Benne 2db T5HO fénycső:
▶ 1x24W ZooMed ReptiSun 10.0 UVB cső
▶ 1x24W Osram Lumilux 865 általános nappali fényforrásnak

2. Melegítőlámpa: ExoTerra GlowLight.

Benne:
▶ 1x50W Osram Halopar38 Flood Bulb
Ez stabil 35 Celsius-t biztosít a napozó felszínén.

A kétfajta lámpa együtt adja a megfelelő hőt, a látható és UVB fényt, mely a lehető legközelebb áll a Nap fényéhez, amit jelenleg mesterségesen és elfogadható áron létre lehet hozni. Segíti a hüllők D3 vitamin szintézisét, a kalcium beépülését, a gyorsabb vedlést, az egészségesebb bőrt, a jobb étvágyat és a jó közérzetet.



A fotón látható üvegtető csak télen van fönn, és mindig elhúzom reggelente a napozóhely fölül, mielőtt bekapcsolnak a lámpák. Nyárra pedig eltávolítom teljesen.

Alternatív DIY megvalósítás:

Költséghatékony megoldást nyújthat egy saját lámpatest barkácsolása, melybe vízálló, elektronikus T5 vezérlőt építhetünk, mely igény szerinti mennyiségű fénycsövet tud üzemeltetni, mögéjük pedig fényvisszaverő reflektorokat tehetünk.

Az alábbi ábrákon egy dupla 24/39W-os Arcadia Reptile T5 Electronic Fluorescent Lamp Controller és két Arcadia Fluorescent Lamp Reflector került az armatúrába. Ez a rendszer 1x39W Osram Lumilux 865 nappali fénycsővel világítja a vízfelszínt, és 1x24W ReptiSun 10 UVB csővel a napozót, mely kicsit belóg a víz fölé is:



AZ UVB FÉNYCSÖVEK ÉVES KÖLTSÉGÉNEK ÖSSZEHASONLÍTÁSA

Nagy dilemma mindenkinek, hogy egy ilyen speciális termékre mennyit érdemes elkölteni. Jellemző ezen a piacon is, hogy a jó minőségnek megkérik az árát. Viszont ha rendesen utánaszámolunk, mennyibe kerül az éves fenntartás, máris tisztábban kirajzolódik, mi éri meg igazán.

Első ránézésre például a most elterjedőben lévő, csúcskategóriának tartott T5-ös csövek elég borsos cédulát kapnak: akár 50%-al is többe kerülhet egy-egy darab egy hasonló "erejű" T8-nál. Viszont, mivel dupla annyi ideig használhatóak, valójában az egy évre vetített költségük 25-40%-al kevesebb a hasonló "erejű" T8-asnál.

Jelenleg tehát az UV izzók piacán a legjobb ár/éték arányú termékcsoport a T5-ös csöveké: a jó foszfor-keverék miatt a természeteshez igazodó UV-spektrum, dupla élettartam (12 hó), nagyobb látható fényerő, kiegyensúlyoztott gyengülés, és kedvező éves fenntartási költség mind nyomós érv mellettük.

A VILÁGÍTÁS IDŐZÍTÉSE

A lámpákat a természetes napi ciklust imitálva, egy-egy időzítővel érdemes használni, napi 10-12 órás üzemidővel. Előnyős lehet még az évszakok szerinti világos órák számának változását is szimulálni.

Időzítési ötlet - egyszerű:
08:00 Bekapcsol a melegítőlámpa
10:00 Bekapcsol az UVB és az általános fényforrás
18:00 Lekapcsol az UVB és az általános fényforrás (8 órát megy)
18:00 Lekapcsol a melegítőlámpa (10 órát megy)

Időzítési ötlet - komplex:
Ha az UVB és az általános fényforrás külön lámpában van.
07:30 Bekapcsol az általános fényforrás
09:00 Bekapcsol az UVB lámpa
10:00 Bekapcsol a melegítőlámpa
17:00 Lekapcsol az UVB lámpa és melegítőlámpa
18:00 Lekapcsol az általános fényforrás

Ha éjszaka is világos és mozgás van a szobában, akkor takard le az akváriumot valamilyen lélegző, de a fényt át nem eresztő anyaggal, hogy az teknös nyugovóra tudjon térni a természetes ritmusa szerint.

MELEGÍTŐLÁMPA IZZÓK HELYES HASZNÁLATA

A "szpot" (azaz szűk fényáramú) izzódat érdemes lecserélni "flood", azaz széles fényáramú izzóra, mert ez a típus tud egy nagyobb sütkérező zónát fenntartani, vagyis a teknős egész testét egyenletesen átmelegíteni.

Erre kiválóan alkalmasak a PAR38 típusú halogén flood izzók (E27-es foglalattal). Például az Osram Concentra PAR38 FL 30 fokos sugárzási szögű, 50W is megfelel a célra (a 75W-os csak min. 60cm távolságról megfelelő, mert extra erős meleget sugároz). Ezen túl a ZooMed-nek van egy Turtle Tuff nevű cseppálló körtéje, 50/75/90W-os változatban.



Mondom miért:

A képen látható hőkamerás felvételen egy teknős napozik egy viszonylag közel helyezett szűk fénysugarú szpot izzó alatt. Látszik, hogy a háta teteje extrém módon fel tud melegedni, míg a végtagjai legalább 15 fokkal hűvösebbek maradnak.



Amíg az átlagos testhője nem lesz elég meleg, a napozni fog tovább. A D3 vitamin képződése nem csak UVB, hanem még hő segítségével történik.

Ha távolabb tesszük a lámpát, akkor meg nem kap elég meleget:


Egy vadon élő állat teljes napsütésben sokkal egyenletesebben tud átmelegedni az egész testfelületén:



Ehhez hasonló körülményeket tudunk teremteni széles sugarú izzóval.

További részletek a flood izzókról:
http://teknosforum.com/forum/viewtopic.php?p=19716#19716 (Melegítőlámpa teszt #1. Halogén 75W)
http://teknosforum.com/forum/viewtopic.php?p=19721#19721 (A széles fénykörű melegítőlámpa előnye)
http://teknosforum.com/forum/viewtopic.php?p=19740#19740 (Melegítőlámpa teszt #2. Halogén 50W)

PROBLÉMÁK A KOMPAKT UVB IZZÓK HASZNÁLATÁVAL

Az ExoTerra ReptiGlo 5 és 10-es kompakt izzók kibocsátása a szokásos távolságból mérve nem kifejezetten magas. 20-30 cm-ről az átlagos UV indexük 0.3-2.0 között van, ami árnyékban vagy felhős ég alatt mért átlagos UV háttérsugárzásnak felel meg.

Ezzel szemben nagyon közelről mérve extrém mértékű, 16-17 UV index mérhető alattuk, kiváltképp a 26W-os izzó alatt, mely természetellenesen magas. Sehol nincs a világon, tengerszinten hasonló! A 8-as fölött UVI-t már a "nagyon magas" kategóriába sorolja a WHO (World Health Organisation).

Túl sok pontos mérés ugyan még nem született erről, de a teljes napsütésben sütkérező trópusi hüllők jellemzően olyan napszakokat választanak, amikor alacsonyabb az UV szintje, így a délelőtt korai szakaszában és késő délutántól felfele. Természetes napsütésben az UV gradiens maximum 6-8 UVI, ez alapul vehető a fogságban tartáshoz is. Az izzók által kibocsátott spektrum viszont nem azonos a Napéval, így elővigyázatosabbnak kell lennünk velük!

Biztonsági okból az UVB izzót mindig a melegítő lámpa közvetlen közelébe kell elhelyezni, pontosan a napozóhely fölé, mintsem oldalról, lapos szögben beállítva, nehogy a fénye direkt belevilágíthasson az állat szemébe. Szabadon hagyva, vagy nem fényvisszaverő burában elhelyezve min. 15 cm-re kell az állat szemmagassága fölé helyezni.

Amennyiben egy reflektív belső felületű lámpatestet használnánk, a biztonsági távolságot a duplájára kell növelni, tehát 30 cm-re! Az alumínium dómok pedig még ennél is erősebben fókuszálhatják a sugárzást közvetlenül alattuk, ezért ilyet nem javaslok kompakthoz használni!

Zárójelben jegyzem meg, hogy ha már mindenképpen kompakt izzót kell használnia valakinek, akkor inkább Zoomed Reptisun 10.0 26W-osat, mivel ennek más a foszfortartalma, és az UVB tartományának legalsó régiója sem lóg be annyira a DNS-t károsító tartományba (<290nm), mint a Exoterra Reptiglo kompaktok esetében.

Konklúzió: érdemes inkább UVB fénycsövet használni, ezek biztonságosabbak, nagyobb területet képesek bevilágítani, és az újabb, magas kibocsátású (HO) T5-ös változataik egy éven át tartják a szükséges teljesítményüket, szemben minden más UVB izzóval és csővel.

További tippek a világításhoz

- A speciális melegítőizzókat nagy hőleadásuk miatt csak kerámia foglalatú lámpaburában szabad használni (pl. ZooMed Clamp Lamp, ZooMed Deep Dome, Exo-Terra GlowLight).
- A hajlítható könyökkel szerelt íróasztal lámpák a tapasztalat szerint erre a célra alkalmatlanok. Pláne, mert ha egy szép napon a tartásuk elenged, belefordulhatnak a vízbe. Az eredményt ugye nem kell ecsetelnünk! Sajnos a nemzetközi teknősös fórumokon hallani ilyen esetekről!
- Aki szeret barkácsolni, az készíthet olyan programozható elektroniukus vezérlést is, mely többek közt a napkeltét-napnyugtát és a villámást is reprodukálja. Ebben már csak a fantáziánk és a pénzünk szabhat határt!
- Lehetőleg csak ismert gyártótól származó, bevizsgált izzókat/fénycsöveket használjunk, mivel ezek az egészségügyi határértékeken belül üzemelnek és állandó minőségvizsgálatnak vetik alá őket! Sok ismeretlen eredetű cső okozott egészségügyi problémákat az elmúlt években. (21.)
- Figyelem! Az UVB sugárzást adó fénycsőtől/kompakt lámpától a napozóhelyen ülő állat minimum 20-30 cm távolságra legyen (függően annak biztonsági értékeitől), a szemének és bőrének védelme miatt. Túl közel helyezve szaruhártya gyulladást kaphat (photo-kerato-conjunctivitis, hóvakság), a bőre leéghet vagy DNS károsodást szenvedhet el. (21.)
- Az üveg kiszűri az UV-sugarakat, ezért az akvárium fedelét és a fénycsöves armatúra plexi védőborítását nem szabad a fény útjában hagyni, hiszen a világításunk így elveszíti a hatását. (21.)
- Az UVB fénycsöveket érdemes elhelyezni a vízfelszín fölött is (kb. 25-30 cm magasan), így a felső vízrétegben is lesz még hatásuk. (21.)
- Figyelem! Sose nézzünk bele közvetlen közelrő az UV lámpák fényébe, mert károsíthatják a látásunkat!


NAPOZÓ ZÓNA (DOKK)

A legtöbb víziteknős szívesen napozik, és a bőrbetegségek elkerülése ellen is kifejezetten fontos nekik a rendszeres megszárítkozás. Hiába nem látod őket kimászni, amíg távol vagy, biztosan megteszik, majd a lépéseid első zajára visszaugranak a vízbe.

Használhatsz uszadékfát vagy valamilyen mesterséges platformot (pl. Zoo Med Turtle Dock), melynek érdemes a víz alá nyúlnia, hogy könnyedén felkapaszkodhassanak rá. Fontos, hogy a napozó nagyobbik része teljesen szárazon maradjon, és a vízmagasság változásával is megközelíthető legyen.

Nekem eddig a legjobban bevált megoldás a vastag, kezeletlen parafakéreg (a Kistekiben mindig van készleten), amit csak hagyok a víz felszínén úszni, a napozólámpa alá rögzítve. Kiváló gyakorlat a teknősöknek kimászni rá, ami elsőre talán nehéz, de később megszokják.

Itt egy példa, hogy készítettem el a saját parafakéreg napozómat. Beszereztem egy friss alapanyagot, és elkészítettem az utódját. Most sokkal íveltebb darabot választottam, hogy a teki könnyebben fel tudjon rá mászni. Valamennyire "háromszögletűre" faragtam ki, hogy minél kevesebb fényt fogjon el az alatta lévő víztől. A hosszát az akvárium előlapja és hátlapja közti belméretre szabtam, lekerekítettem a széleket, erős vízsugár alatt lemostam, majd 10 percig főztem a fertőtlenítés és a mohák eltávolítása miatt. A végeredmény egész tetszetős, természetes hatású lett!

TIPP: Előbb szabd le, mert szárazon könnyebb vele dolgozni, majd az áztatás után szükség szerint igazíthazod mèg. Figyelj rá, hogy a parafa is megdagad, és akár egy centimétert is tágulhat, így nehogy szétnyomja az üveget!





Nem ajánlott napozók

ÜVEGLAP: több okból sem javaslom az akváriumba beragasztott, vízszintes üveglapot.
* feleslegesen szűkíti a szabad úszótéret,
* csökkenti a vízbe hatoló UV sugárzás mértékét,
* éle sérülést okozhat,
* nehezíti a takarítást,
* a párolgás okozta vízszintingadozás esetén sem biztos, hogy kényelmesen megközelíthető marad és
* lefogja szűrő okozta egyenletes belső vízáramlást, ami pangó területeket eredményez, csökkenti a szűrés hatékonyságát.

KÖVEK: a kőrakást, téglákat, beton-elemeket se használj az akváriumodban, mert befolyással lesznek a víz pH értékére, apró hámsérüléseket okozhatnak a páncélon (fertőzésveszély), valamit maguk alá temethetik a teknőst, aminek fulladás lehet a vége! Hidd el, ha van vízen úszó napozód, semmi szükség nincs "kiülő kőre", sőt semmilyen díszítésre használt kőre sem!

A dokk elhelyezése

A napozóhelyet tedd az akvárium egy tőled távoli, nyugodt sarkába! Fontos még azzal számolod, az akváriumot annyira töltsd fel vízzel, hogy a napozóhelyen esetleg felágaskodó teknős ne tudjon átbilleni a peremen! A dokk felszínének optimális távolsága a üveg szélétől a teknős hátpáncélja egyenesen mért hosszának (SCL, straight carapace length) másfélszerese, hosszúnyakú teknősöknél pedig ennek a kétszerese. Jó kompromisszum a lehető legnagyobb vízmagasságért cserébe, ha a napozó környezetében magasítást készítesz a perem fölé, ekkor az előzőleg írt korlátozást sem kell betartanod.

Napoztatás

Nyáridőben melegen ajánlott heti minimum 3 alkalommal 30 perc napoztatás. Ezt vagy a kora délelőtti, vagy a késő délutáni órákban jó megtenni, amikor már nem éget a nap. Használhatsz egy erre kinevezett tárolóedényt (pl. nagyméretű műanyag lavórt), melyet teljesen szárazon kell hagyni. Figyelj oda, hogy a lavór egy része félárnyékban legyen, hogy visszahúzódhassanak a túlhevülés elől. SOSE HAGYD A TEKNŐSÖDET FELÜGYELET NÉLKÜL A NAPON!

LINKEK

További olvasmány a fenti cikk kiegészítésére a fórum Világítás topikjából szemezgetve:

KOMBINÁLT UVB+MELEGÍTŐLÁMPA RENDSZEREK

~ Egy tipikus, kis akvárium/terrárium napozórendszerének példája
~ Egy közepes/nagy akvárium/terrárium napozórendszerének példája
~ UVB fénycsövek erőssége a távolság függvényében
~ Egy modern T5-ös UVB rendszer modellje, fotókkal (KIEMELTEN AJÁNLOTT!)
~ A T8 és T5 UVB fénycsövek hatékonyságának összehasonlítása (video)

A MELEGÍTŐLÁMPÁKRÓL

~ A melegítőlámpa izzók helyes használata (flood vs. spot) (KIEMELTEN AJÁNLOTT!)
~ Problémák a kompakt UVB izzók használatával (görgess a cikk 2. részéhez)
~ Melegítőlámpa teszt #1. Halogén 75W
~ A széles fénykörű melegítőlámpa előnyei
~ A széles fénykörű melegítőlámpákról a Tortoise Trust fórumon
~ Melegítőlámpa teszt #2. Halogén 50W

További olvasmányok

- Austin's Turtle Page: Guide To Lighting For Turtle Tanks
- ATP's Guide to UVB Lighting
- www.uvguide.co.uk

Keywords: világítás teknős teknősök teknősnek teknősöknek akvárium akváriumi terrárium terráriumi UV lámpa UVB UVA izzó neon fénycső lámpát fény fényt tető napozólámpa melegítőlámpa napozás napozó teki hüllő hüllőnek hüllőknek agáma leguán kaméleon gyík T5 T8 kompakt búra bura körte villanykörte lámpatest armatúra LED nap napfény reflektor ExoTerra Exo-Terra ZooMed függesztő függeszték aquarium víz kiülő ultraibolya ultra viola violet ibolya U.V. spektrum fénye

_________________
Ékszerek/Pézsmák: Gondozása / Világítása / Szűrése
Az ausztrál tekikről
Vissza az elejére
Felhasználó profiljának megtekintése Privát üzenet küldése Felhasználó weblapjának megtekintése
Hozzászólások megtekintése:   
Új téma nyitása   Hozzászólás a témához    Tartalomjegyzék -> Felhasználók cikkei Időzóna: (GMT +1 óra)
1 / 1 oldal

 
Ugrás:  
Nem készíthetsz új témákat ebben a fórumban.
Nem válaszolhatsz egy témára ebben a fórumban.
Nem módosíthatod a hozzászólásaidat a fórumban.
Nem törölheted a hozzászólásaidat a fórumban.
Nem szavazhatsz ebben fórumban.
Nem csatolhatsz fájlokat ebben a fórumban
Nem tölthetsz le fájlokat ebből a fórumból


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
subGreen style by ktauber
Magyar fordítás © Andai Szilárd - Frissítette: Magyar phpBB közösség
Protected by Anti-Spam ACP